NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
22 - (2173) حدثنا
هارون بن
معروف. حدثنا
عبدالله بن
وهب. أخبرني
عمرو. ح
وحدثني أبو
الطاهر.
أخبرنا عبدالله
بن وهب عن
عمرو بن
الحارث؛ أن
بكر بن سوادة
حدثه؛ أن
عبدالرحمن بن
جبير حدثه؛ أن
عبدالله بن
عمرو بن العاص
حدثه؛
أن
نفرا من بني
هاشم دخلوا
على أسماء بنت
عميس. فدخل
أبو بكر
الصديق، وهي
تحته يومئذ،
فرآهم. فكره
ذلك. فذكر ذلك
لرسول الله
صلى الله عليه
وسلم وقال: لم
أر إلا خيرا.
فقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم "إن
الله قد برأها
من ذلك". ثم
قام رسول الله
صلى الله عليه
وسلم على
المنبر فقال "لا
يدخلن رجل،
بعد يومي هذا،
على مغيبة،
إلا ومعه رجل
أو اثنان".
[ش
(مغيبة) هي
التي غاب عنها
زوجها.
والمراد غاب زوجها
عن منزلها،
سواء غاب عن
البلد بأن
سافر، أو غاب
عن المنزل وإن
كان في البلد].
{22}
Bize Harun b. Ma'ruf
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdullah b. Vehb rivayet etti, (Dediki): Bana Amr
haber verdi. H.
Bana Ebû't-Tâhir de
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdullah b. Vehb Amr b. Hâris'den naklen haber
verdi. Ona da Bekr b. Sevâ de rivayet etmiş, ona da Abdurrahman b. Cübeyr
rivayet etmiş, ona da Abdullah b. Amr b. Âs rivayet etmiş ki:
Benî Hâşim'den birkaç
kişi Esma binti Umeys'İn yanına girmişler. Derken Ebû Bekr'i Sıddik, da girmiş.
Esma o gün onun nikâhı altında imiş. Ebû Bekr bu zevatı görmüş ve bundan
hoşlanmamış. Bunu Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem}'e anlatmış ve:
«Ama hayırdan başka bir
şey görmedim» demiş. Bunun üzerine Resûlüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem}:
«Şüphesiz ki, Allah
Esma'yi bundan beri kılmıştır.» buyurmuş. Sonra Resûlullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem} minber üzerinde ayağa kalkarak:
«Bu günümden sonra sakın
bir adam beraberinde bir veya iki kişi olmadan, kocası evde bulunmayan bir
kadının yanına girmesin!» buyurmuşlar.
İzah:
Muğîbe : Kocası evde
olmayan kadın, demektir. Kocasının şehir dışında uzak bir yere gitmesiyle
evinden çıkıp şehir içinde bulunması arasında hükmen bir fark yoktur. Nitekim
bu kıssada Hz. Ebû Bekr evinde bulunmamış, fakat şehirden de dışarı
çıkmamıştır. Nevevî diyor ki : «Hadîsin zahirine bakılırsa beraberinde iki üç
kimse bulunan bir adam kendisine ecnebi sayılan bir kadınla bir yerde bulunabilecektir.
Ulemamıza göre meşhur olan kavil ise bunun haram olmasıdır. Şu halde hadîs
salâh ve doğruluklarından dolayı kendilerinden kötülük beklenmeyen bir cemâat,
bir kadının yanına girebilir diye te'vîl olunur. Kaadi İyâd da bu te'vile
benzer bir işarette bulunmuştur.»